معرفی 10 نیاز افراد جامعه و طراحی کسب و کار بر اساس آن

در این مطلب از مجله نوآور سنجیده قصد داریم به نیاز هایی بپردازیم که ممکن است توجه به آن ها ایده درآمدزایی خوبی را در ذهن تداعی کند.

اگر ایده پرداز هستید و ایده عملیاتی کردن کسب و کاری به ذهنتان خطور کرده است؛ حتما این سوالات را از خود پرسیده‌اید که:
«بزرگترین نیاز افراد جامعه هدف من چیست؟»
«کسب و کار من چگونه می‌تواند این نیاز را براورده کرده و ازین طریق درآمدزایی کند؟»
برای این که بتوانیم کسب وکار سودمندی طراحی کنیم که برای جامعه هدف تعیین شده مفید باشد، لازم است که اول نیازهای آن ها سنجیده شود و پس از آن حوزه‌های درآمدزایی مربوط به آن بررسی شود. انسان‌ها نیاز های مختلفی دارند که عدم ارضا یا کیفیت بد برای ارضای هر یک از آن‌ها می‌تواند ما را دچار ناخرسندی کند. نکته این است که افراد، براورده شدن این نیازها را در تعامل و رابطه با دیگران جست‌وجو می‌کنند. در ادامه این مطلب از مجله سنجیده به 10 مورد از نیازهای انسان و تعاریفی کوتاه از آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی 10 نیاز افراد و نمونه های درآمدزایی از آن ها


1- نیاز به درآمد

انسان‌ها برای ادامه‌ی زندگی به صورت طبیعی نیازهایی از جنس خوراک، پوشاک، مسکن و ... دارند. بنابراین برای رفع آن‌ها به کسب درآمد نیاز دارند. از طرف دیگر رفع نیاز مادی از هر طریق برای انسان‌ها مطلوب نیست، آن‌ها نیاز دارند که درآمدی از راه صحیح برای رفع خواسته‌هایشان در دنیا داشته باشند. برای مثال در پلتفرم های همکاری در فروش افراد برای درآمدزایی به فروش بیشتر خدمات یا محصولات پلتفرم ترغیب می‌شوند.

2- نیاز به صرفه جویی در زمان

مدیریت زمان فرایندی برای رسیدن به هدف است که بسته به نوع فعالیت، شخصیت، روحیات، زمان و ... برای هر فرد مختلف است اما کسب‌وکارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا با استفاده از آن‌ها کیفیت زندگی خود را تغییر دهید. برای نمونه شرکت‌های مشاوره و بیزینس کوچ به نیاز مدیریت بهتر زمان برای کسب و کار ها پاسخ می‌دهند.

3- نیاز به زیبایی

همه‌ی مردم دوست دارند که همه‌جا و همه‌چیز زیبا باشد. فطرت انسان اینگونه است که آراسته زندگی کند و لباس زیبا و تمیز بر تن کند. خواهان چهره‌ی زیبا و بدون نقص باشد و عاشق طراورت و طبیعت همیشه زنده باشد. امروزه پول‌هایى كه مردم در كشورهاى پیشرفته صرف زیبایى مى كنند، اگر از مصارف ضروریات زندگى بیشتر نباشد، كمتر نیست .مثلا کسب و کار هایی از قبیل سالن‌های زیبایی، تولیدات وسایل آرایشی، مد و پوشاک و ... به این نیاز مردم پاسخ می‌دهند.

4- نیاز به جلب توجه

بسیاری از افراد خواهان جلب توجه‌اند اما جلب توجه افراطی قضیه‌ی متفاوتی دارد و در مقاله‌های روان‌شناسی باید بررسی شود. جلب توجه کردن صرفا مختص به کودکان نیست و این رفتار در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. یک مثال عینی که امروزه در دنیای فضای مجازی بسیار مشاهده می کنیم، مردان و زنانی هستند که تجملات زندگی، ماشین‌ها و خانه‌های لوکس و غیره خود را در صفحات شخصی خود به نمایش می گذارند. تمامی این موارد نوعی جلب توجه محسوب می‌شوند. برای مثال شبکه های اجتماعی بستری برای بروز افراد و جلب توجه دنبال‌کنندگان است.

5- نیاز به شهرت و معروفیت

امروزه بسیاری از جوانان، تمایل فراوانی به معروف شدن دارند و برای رسیدن به آن، دست به انجام هر کاری از رفتن به کلاس‌های بازیگری و خوانندگی گرفته تا تهیه دابسمش و کلیپ‌های طنز در فضای مجازی می‌زنند. این تمایل به شهرت می‌تواند دلایل و ریشه‌های مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از کمبودهای دوران کودکی، احساس نیاز به دیده شدن و یا حوادثی که در زندگی فرد ایجاد می‌شود و دلایل بسیار دیگری که عمیقا و به طور علمی باید به آن پرداخته شود. برای مثال کسب و کار هایی در قالب مسابقات استعدادیابی مانند عصر جدید در ایران، امریکن آیدل در آمریکا، ایکس فکتور در انگلیس، گات تلنت ها در کشور های مختلف و ... همگی بستری برای برطرف کردن این نیاز در افراد هستند.

6- نیاز به راحتی و آسایش

برای ایجاد راحتی و حس آسایش نیازی به انجام کارهای سخت و دشوار نداریم. راحتی واقعی را باید در بطن زندگی حس کرد و با افکار صحیح آن را ساخت. زمانی که در طبیعت و زیر باران قدم میزنیم یا در کنار خانواده‌مان هستیم و سلامت هستیم می‌توانیم این آسایش را بهتر درک کنیم. پس هر وسیله یا اختراع یا حتی فرایندی که باعث بشود نیاز های اساسی و مهم یک فرد، جامعه یا گروه خاصی را برطرف کند به نوعی می‌تواند یک ایده درآمدزایی باشد.

7- نیاز به آموزش

همه‌ی انسان ها از زمانی که به دنیا آمده‌اند، در حال آموزش دیدن بوده اند. آموزش دیدن موردی است که تا آخر عمر ادامه دارد و هرچه کیفیت این آموزش‌ها بهترو مفیدتر باشد آینده‌ی انسان روشن‌تر خواهد بود. پس مهم است که چه آموزشی می‌بینیم و با چه افرادی در ارتباط هستیم و از آن‌ها چه‌چیزهایی یاد می‌گیریم. در این مورد مثال بسیار است؛ کسب و کار هایی از قبیل مکتب خونه، آموزشگاه ها، موسسات آموزش زبان و ... برای پاسخ به نیاز افراد در یادگیری حوزه های مختلف بوجود آمد اند.

8- نیاز به خلاقیت

خلاقیت از خلق یک چیز جدید و مفید می‌آید که عموما حلال مشکلات است و دیدی متفاوت را به انسان‌ها در جهت حل مسائل می‌دهد. خلاقیت فقط محدود به یک نوآوری فناورانه یا یک مدل کسب‌وکار نوین نیست بلکه متمایز بودن تفکر در همه‌ی جوانب است. همه‌ی علوم، تولیدات، فناوری‌ها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به‌طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و کلیه‌ی دستاوردهای بشری، جلوه‌های گوناگون خلاقیت و نوآوری است.

9- نیاز به قدرت و توانایی

قدرت یکی از نیازهای متمایز و مشخص در انسان‌ها است و عموما انسان ها قدرت طلب‌اند. این نیازمندی انسان به قدرت است که اصل بقا را ایجاد می‌کند. همه‌ی افراد به دنبال افزایش توانمندی درونی خود در جهت پیشبرد اهدافشان هستند. این قدرت و توانمندی انواع متفاوتی دارد مثل: قدرت بدنی، قدرت ذهنی، قدرت روحی و... . برای نمونه یکی از نیاز هایی که بسیاری از کسب و کار های ورزشی برطرف می‌کنند؛ نیاز به قدرت بدنی و توانایی ذهنی است.

10- نیاز به ارتباطات

ارتباطات ما با افراد مختلف و حسی که با این افراد داریم تا حد زیادی بر روی زندگی ما تاثیرگذار است. رابطه‌ها و مسیرشغلی ما و بسیاری از کارهای دیگر مستلزم برقراری ارتباط است و این ارتباط افراد باهم است که دنیا را اداره میکند. توانایی بر ایجاد یک ارتباط گیری خوب با افراد نیازمند رشد فردی و مهارت‌آموزی است. بسیاری از مردم اعتماد به نفس لازم را در جهت این کار و پیشبرد کاهایشان ندارند و نیازمند آموزش هستند. به همین جهت کسب‌وکارهای زیادی در این زمینه هستند که یا به آموزش می‌پردازند یا به تسهیل این ارتباطلات کمک می‌کنند. برای مثال پلتفرم های دوستیابی جزء این دسته از کسب و کار ها محسوب می‌شوند.


سخن پایانی

پردرآمدترین کسب و کار ها آن هایی هستند که نیاز مخاطبان را به خوبی می‌شناسند و در جهت براورده کردن آن نیاز بهترین راه حل را در قالب خدمات یا محصولات ارائه می‌کنند. البته که کیفیت همیشه مهم است اما قبل از آن لازم است با نیاز مشتریان و مخاطبان خود به خوبی آشنا باشید تا بتوانید بهترین پیشنهادات را ارائه کنید. چه یک تولید کننده محتوا باشید یا صرفا یک کسب و کار در حوزه تولید محصولات غذایی داشته باشید؛ توجه به نیاز مخاطب بسیار مهم است. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد که ذهنتان در جست و جوی ایده‌ای برای پاسخ گویی به نیاز ها کنجکاو شده باشد.
مطلبی که خواندید اولین قسمت از سری مقاله های آموزشی حوزه کارآفرینی و کسب و کار بود. برای اطلاع از انتشار دیگر قسمت های این مطالب سریالی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. برای مشاهده دیگر مطالب آموزشی نیز به مجله سنجیده مراجعه کنید.

نویسنده مطلب
Avatar of Sepide Kashani
سپیده کاشانی

کارشناس تولید محتوا

مطالب مرتبط

برگزاری آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف

برگزاری آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف

چهارشنبه 2 آذر 1401

آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف با محوریت دانشگاه شهید بهشتی تهران و با همکاری شتابدهنده سنجیده، در پارک فناوری پردیس برگزار شد.
این دوره با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران و پارک فناوری پردیس به عنوان تسهیلگر و حامی طرح و مجری‌گری شرکت برندیمو با همکاری شتابدهنده سنجیده، شرکت تلنت‌کوچ و شرکت آویژه به هدف ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی در راستای خودشناسی، طراحی مسیر‌حرفه‌ای شغلی و نقش‌آفرینی در زیست بوم نوآوری ایران برگزار شد. تفاهم‌نامه همکاری این دوره با حضور مدیران شرکت‌های همکار در تاریخ ۲۳ ابان منعقد گردید.
اشکان چکاک، مدیراجرایی شتابدهنده سنجیده نیز، با اشاره به این موضوع که مهارت های آموزش داده شده در دانشگاه برای موفقیت در بازار و کسب و کار ها کافی نیست افزود: «دانشجویان چه رویای کارآفرینی داشته باشند چه علاقه مند به نقش آفرینی در روش های دیگر باشند علاوه بر مهارت های آکادمیک نیازمند مهارت های تکمیلی متناسب با بازار کار واقعی هستند.»

نویسنده مطلب: مجله نوآور خبری
اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت دوم

اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت دوم

یکشنبه 29 آبان 1401

در این قسمت از مجله نوآور قصد داریم به تفصیل به راهکار های تبلیغاتی موثر بپردازیم.

نویسنده مطلب: فاطمه صفوی پور آموزشی
چرا ایده ها یا استارتاپ ها در مرحله بررسی شتابدهنده سنجیده رد می‌شوند؟

چرا ایده ها یا استارتاپ ها در مرحله بررسی شتابدهنده سنجیده رد می‌شوند؟

دوشنبه 9 آبان 1401

در این مطلب از مجله سنجیده قصد داریم به عواملی بپردازیم که باعث می‌شود یک ایده یا استارتاپ در مرحله اولیه توسط شتابدهنده سنجیده رد شود.

نویسنده مطلب: مجله نوآور آموزشی
اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت اول

اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت اول

سه شنبه 26 مهر 1401

در این مطلب از مجله نوآور سنجیده قصد داریم شیوه های مختلف تبلیغات را بیان کنیم و بررسی کنیم این روش ها چه اثری برای شرکت و تجارت شما دارد.

نویسنده مطلب: فاطمه صفوی پور آموزشی