تحقیق و توسعه (R&D) چیست؟ - چطور سازمان ها می‌توانند در این بخش صرفه جویی کنند؟

در این مطلب از مجله نوآور سنجیده قصد داریم با تعریف تحقیق و توسعه و انواع آن آشنا شویم و اهمیت این موضوع در شرکت ها را درک کنیم.

تحقیق و توسعه (R&D) شامل فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید، انجام می‌دهند. تحقیق و توسعه اولین مرحله در فرآیند توسعه است. و هدف آن ارائه محصولات و خدمات جدید به بازار و افزایش سود شرکت است.

نکات مهم در این مطلب

• تحقیق و توسعه نشان‌دهنده فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید یا بهبود محصولات و خدمات موجود انجام می‌دهند.
• تحقیق و توسعه به شرکت اجازه می‌دهد تا با تامین خواسته‌ها یا نیازهای جدید در بازار، از رقبای خود جلوتر باشد.
• شرکت‌ها در بخش‌ها و صنایع مختلف، تحقیق و توسعه را انجام می‌دهند. شرکت‌های دارویی و فناوری عموماً بیشترین هزینه را در این راستا انجام می‌دهند.
• تحقیق و توسعه اغلب یک رویکرد گسترده برای پیشرفت اکتشافی است، در حالی که تحقیقات کاربردی بیشتر به سمت تحقیق در یک حوزه محدودتر هدایت می‌شود.
• حسابداری هزینه‌های تحقیق و توسعه می‌تواند بر صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت تأثیر اساسی بگذارد.


چرا تحقیق و توسعه مهم است؟

با توجه به سرعت سریع پیشرفت فناوری، تحقیق و توسعه برای شرکت‌ها برای ماندن در رقابت مهم است. به طور خاص، تحقیق و توسعه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد محصولاتی ایجاد کنند که تکرار آن برای رقبایشان دشوار است. در همین حال، تلاش‌های تحقیق و توسعه می‌تواند به بهبود بهره‌وری منجر شود که به افزایش حاشیه‌ها کمک می‌کند و باعث ایجاد مزیت در پیشی گرفتن از رقبا می‌شود. از منظری گسترده‌تر، تحقیق و توسعه می‌تواند به شرکت اجازه دهد تا از منحنی جلوتر بماند و تقاضاها یا روندهای مشتری را پیش‌بینی کند.

درک تحقیق و توسعه (R&D)

اصطلاح تحقیق و توسعه به طور گسترده‌ای با نوآوری در بخش‌های شرکتی و دولتی مرتبط است. تحقیق و توسعه به شرکت اجازه می‌دهد تا از رقبای خود جلوتر بماند. بدون برنامه تحقیق و توسعه، یک شرکت ممکن است به تنهایی دوام نیاورد و ممکن است مجبور باشد به روش‌های دیگری برای نوآوری مانند مشارکت در ادغام و تملک (M&A) یا مشارکت تکیه کند. از طریق تحقیق و توسعه، شرکت‌ها می‌توانند محصولات جدید طراحی کرده و محصولات موجود خود را بهبود بخشند.
R&D از اکثر فعالیت‌های عملیاتی که توسط یک شرکت انجام می‌شود جدا است. تحقیق و یا توسعه معمولاً با انتظار سود فوری انجام نمی‌شود. در عوض، انتظار می‌رود که به سودآوری بلندمدت یک شرکت کمک کند. تحقیق و توسعه ممکن است منجر به ثبت اختراع، حق نسخه برداری و علائم تجاری با اکتشافات و ایجاد محصولات شود.
شرکت‌هایی که بخش‌های تحقیق و توسعه را راه‌اندازی می‌کنند و با آن کار می‌کنند، سرمایه قابل توجهی را برای این بخش به کار می‌گیرند. آن ها باید بازده‌ای که در آینده تعدیل‌ می‌شود را بر اساس ریسک مخارج R&D خود تخمین بزنند که به طور اجتناب‌ناپذیری شامل ریسک سرمایه است، زیرا هیچ بازدهی فوری وجود ندارد و بازده سرمایه‌گذاری (ROI) نامشخص است. همانطورکه پول بیشتری در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود، سطح ریسک سرمایه افزایش می‌یابد. سایر شرکت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اندازه و هزینه، تحقیق و توسعه خود را برون سپاری کنند.
اگر قصد دارید بخش تحقیق و توسعه خود را برون سپاری کنید تا آخر این مطلب با سنجیده همراه باشید.
معمولا آینده شرکت‌ها در بیشتر نواحی و صنایع تحت تاثیر فعالیت‌های تحقیق و توسعه هست؛ چراکه شرکت‌ها از طریق این پیشرفت‌ها و توسعه کالاها و خدمات جدید، رشد را تجربه می‌کنند. شرکت‌های داروسازی، نرم افزار و فناوری بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه می‌کنند. در اروپا، تحقیق و توسعه به عنوان تحقیق و توسعه فنی یا فناوری (RTD) شناخته می‌شود.
بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ممکن است بخش تحقیق و توسعه خود را برون‌سپاری کنند، زیرا کارکنان مناسبی در داخل برای رفع نیازهای خود ندارند.


حسابداری تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه ممکن است برای سود نهایی یک شرکت مفید باشد، اما در کل بیشتر هزینه برای سازمان در نظر گرفته می‌شود. از این گذشته، شرکت‌ها مبالغ قابل توجهی را صرف تحقیق و تلاش برای توسعه محصولات و خدمات جدید می‌کنند. به این ترتیب، این هزینه‌ها اغلب برای اهداف حسابداری در صورت سود و زیان گزارش می‌شوند و دارای ارزش بلندمدت نیستند.
شرایط خاصی وجود دارد که هزینه‌های تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری شده و در ترازنامه گزارش ‌شود. برخی از مثال‌ها عبارتند از:
• مواد، دارایی‌های ثابت یا سایر دارایی‌ها دارای مصارف جایگزین آتی با ارزش تخمینی و عمر مفید باشند.
• نرم‌افزاری که می‌تواند تبدیل شود یا در جای دیگری از شرکت استفاده شود تا عمر مفیدی فراتر از یک پروژه تحقیق و توسعه خاص داشته باشد.
• هزینه‌های غیر مستقیم یا هزینه‌های سربار تخصیص یافته بین پروژه‌ها.
• تحقیق و توسعه خریداری شده از شخص ثالث که با ارزش نامشهود همراه است. آن دارایی نامشهود ممکن است به عنوان یک دارایی ترازنامه جداگانه ثبت شود.

چه شرکت هایی بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه کرده‌اند؟

شرکت‌ها میلیاردها دلار را صرف تحقیق و توسعه برای تولید جدیدترین و پرطرفدارترین محصولات می‌کنند. بر اساس پرونده‌های شرکت‌های عمومی، شرکت‌هایی که بیشترین هزینه تحقیق و توسعه را در سال 2020 متحمل شدند؛ عبارتند از:
• آمازون: 42.7 میلیارد دلار
• Alphabet inc: 27.6 میلیارد دلار
• هواوی: 22.0 میلیارد دلار
• مایکروسافت: 19.3 میلیارد دلار
• اپل: 18.8 میلیارد دلار
• سامسونگ: 18.8 میلیارد دلار
• فیس بوک: 18.5 میلیارد دلار

بیان یک واقعیت در حوزه R&D

42.7 میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه در شرکت آمازون باعث شد این شرکت 2244 اختراع جدید در سال 2020 ثبت کند. اختراع های آن ها شامل پیشرفت هایی در هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و محاسبات ابری بود.


انواع تحقیق و توسعه

یک مدل تحقیق و توسعه، بدین صورت است که عمدتاً توسط مهندسانی کار می‌کند که محصولات جدید تولید می‌کنند. وظیفه‌ای است که معمولاً شامل تحقیقات گسترده می‌شود. هدف یا کاربرد خاصی در این مدل در نظر گرفته نشده است. در عوض، تحقیق به منظور تحقیق انجام می‌شود.

مدل دوم شامل یک بخش متشکل از دانشمندان یا محققین صنعتی است که همگی وظیفه تحقیقات کاربردی در زمینه‌های فنی، علمی یا صنعتی را بر عهده دارند. این مدل توسعه محصولات آینده یا بهبود محصولات فعلی و یا روش‌های عملیاتی را تسهیل می‌کند.

در مدل سوم شتابدهنده‌های کسب‌وکار وجود دارند که آن شرکت‌ها در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به کارآفرینان، کمک مالی و راهنمایی می‌کنند به این امید که نوآوری‌هایی حاصل شود که بتوانند از آن ها به نفع خود استفاده کنند.
اگر سازمانی هستید که علاقه دارید بخش تحقیق و توسعه خود را برون سپاری کنید به جامعه سرمایه گذاران سنجیده بپیوندید تا مدل های همکاری در این زمینه برای شما ایمیل شود.

در مدل چهارم نیز برخی از مشارکت‌ها اشکالی از تحقیق و توسعه هستند؛ زیرا شرکت‌ها برای بهره‌گیری از دانش و استعداد موسسه‌ی شرکت دیگر به آن ها ملحق می‌شوند و مشارکت می‌کنند.

تحقیق و توسعه در مقابل تحقیقات کاربردی

هدف تحقیق پایه درک کامل‌تر از جنبه‌های اساسی یک مفهوم یا پدیده است. این درک عموماً اولین گام در تحقیق و توسعه است. این فعالیت‌ها مبنایی از اطلاعات را بدون کاربردهای مستقیم به سمت محصولات، سیاست‌ها یا فرآیندهای عملیاتی ارائه می‌کنند.
تحقیقات کاربردی مستلزم فعالیت‌هایی است که برای کسب دانش با هدفی خاص در ذهن استفاده می‌شود. فعالیت‌ها ممکن است برای تعیین و توسعه محصولات، سیاست‌ها یا فرآیندهای عملیاتی جدید باشد. در حالی که تحقیقات پایه زمان‌بر است، تحقیقات کاربردی به دلیل ماهیت دقیق و پیچیده آن پر زحمت و پرهزینه‌تر است.

چه نوع فعالیت‌هایی را می‌توان در تحقیق و توسعه یافت؟

فعالیت‌های تحقیق و توسعه بر نوآوری محصولات یا خدمات جدید در یک شرکت متمرکز است. یکی از اهداف اولیه فعالیت‌های تحقیق و توسعه این است که یک شرکت همچنان رقابتی باقی بماند؛ زیرا محصولاتی را تولید می‌کند که خط تولید فعلی خود را ارتقا می‌بخشد. از آن جایی که تحقیق و توسعه یک پروژه بلند‌مدت است، پیش‌بینی نمی‌شود که فعالیت‌های آن، بازده فوری ایجاد کند. با این حال، با گذشت زمان، پروژه‌های تحقیق و توسعه ممکن است منجر به ثبت اختراع، علائم تجاری یا اکتشافات موفقیت‌آمیز با مزایای پایدار برای شرکت شود.

نمونه هایی از تحقیق و توسعه

مثال Alphabet را در نظر بگیرید که سالانه بیش از 16 میلیارد دلار به تحقیق و توسعه در سال 2018 اختصاص داده است. تحت عنوان بازوی تحقیق و توسعه، کارخانه moonshot، خودروهای اتوماتیک Waymo را توسعه داده است. در همین حال، آمازون با پیشرفت‌های کلیدی در رایانش ابری و فروشگاه بدون صندوق‌دار Amazon Go، حتی بیشتر روی پروژه‌های تحقیق و توسعه هزینه کرده است. در عین حال، تحقیق و توسعه می‌تواند رویکرد ادغام و اکتساب را در پیش بگیرد، جایی که یک شرکت از استعداد و هوش یک شرکت دیگر برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده می‌کند. همین امر را می‌توان در مورد سرمایه‌گذاری شرکت در شتاب‌دهنده‌ها که بعداً می‌تواند از پیشرفت‌های آن ها استفاده کند نیز بیان کرد.

بازوی تحقیق و توسعه شتابدهنده سنجیده

شتابدهنده سنجیده با شبکه بزرگی از دانشگاه ها، مراکز نوآوری و استارتاپ ها همکاری می‌کند. اگر سرمایه‌گذاری علاقه‌مند به برون سپاری بخش تحقیق و توسعه سازمان یا کسب و کار خود بود؛ می‌تواند با استفاده از نیروی اجرایی و شبکه‌ی شتابدهنده سنجیده بودجه‌ی این بخش را به مسابقات، کمپین ها، چالش ها و ... جهت حل مسائل خود اختصاص دهد؛ این کار هم در راستای برندینگ مجموعه سرمایه‌گذار است و هم مساله سازمان/کسب و کار حل می‌شود. در ادامه نیز می‌توان با تیم های برنده همکاری بلند مدت تری شکل داد.
برای ثبت نام در جامعه سرمایه‌گذاران بر روی این لینک کلیک کنید.


نویسنده مطلب
Avatar of Fatemeh Safavipour
فاطمه صفوی پور

مدیر روابط عمومی

مطالب مرتبط

برگزاری آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف

برگزاری آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف

چهارشنبه 2 آذر 1401

آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف با محوریت دانشگاه شهید بهشتی تهران و با همکاری شتابدهنده سنجیده، در پارک فناوری پردیس برگزار شد.
این دوره با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران و پارک فناوری پردیس به عنوان تسهیلگر و حامی طرح و مجری‌گری شرکت برندیمو با همکاری شتابدهنده سنجیده، شرکت تلنت‌کوچ و شرکت آویژه به هدف ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی در راستای خودشناسی، طراحی مسیر‌حرفه‌ای شغلی و نقش‌آفرینی در زیست بوم نوآوری ایران برگزار شد. تفاهم‌نامه همکاری این دوره با حضور مدیران شرکت‌های همکار در تاریخ ۲۳ ابان منعقد گردید.
اشکان چکاک، مدیراجرایی شتابدهنده سنجیده نیز، با اشاره به این موضوع که مهارت های آموزش داده شده در دانشگاه برای موفقیت در بازار و کسب و کار ها کافی نیست افزود: «دانشجویان چه رویای کارآفرینی داشته باشند چه علاقه مند به نقش آفرینی در روش های دیگر باشند علاوه بر مهارت های آکادمیک نیازمند مهارت های تکمیلی متناسب با بازار کار واقعی هستند.»

نویسنده مطلب: مجله نوآور خبری
اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت دوم

اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت دوم

یکشنبه 29 آبان 1401

در این قسمت از مجله نوآور قصد داریم به تفصیل به راهکار های تبلیغاتی موثر بپردازیم.

نویسنده مطلب: فاطمه صفوی پور آموزشی
چرا ایده ها یا استارتاپ ها در مرحله بررسی شتابدهنده سنجیده رد می‌شوند؟

چرا ایده ها یا استارتاپ ها در مرحله بررسی شتابدهنده سنجیده رد می‌شوند؟

دوشنبه 9 آبان 1401

در این مطلب از مجله سنجیده قصد داریم به عواملی بپردازیم که باعث می‌شود یک ایده یا استارتاپ در مرحله اولیه توسط شتابدهنده سنجیده رد شود.

نویسنده مطلب: مجله نوآور آموزشی
اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت اول

اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت اول

سه شنبه 26 مهر 1401

در این مطلب از مجله نوآور سنجیده قصد داریم شیوه های مختلف تبلیغات را بیان کنیم و بررسی کنیم این روش ها چه اثری برای شرکت و تجارت شما دارد.

نویسنده مطلب: فاطمه صفوی پور آموزشی