چرا ایده ها یا استارتاپ ها در مرحله بررسی شتابدهنده سنجیده رد می‌شوند؟

در این مطلب از مجله سنجیده قصد داریم به عواملی بپردازیم که باعث می‌شود یک ایده یا استارتاپ در مرحله اولیه توسط شتابدهنده سنجیده رد شود.

اگر ایده پردازی هستید که قصد دارید ایده اولیه خودتان را به شتابدهنده ها یا مراکز نوآوری معرفی کنید یا بنیان گذار استارتاپی هستید که نسخه اولیه محصول/خدمت خود را آماده کرده اید، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند با مولفه ها مهم و اساسی برای پذیرش در شتابدهنده های استاندارد آشنا شوید.
این مطلب بر اساس تجربیات هیئت ژوری شتابدهنده سنجیده نگارش شده است؛ بنابراین استاندارد های ذکر شده در این مطلب به صورت اختصاصی برای شتابدهنده سنجیده است. قبل از این که وارد مطلب شویم و به عوامل رد ایده/استارتاپ بپردازیم؛ بهتر است در ابتدا توضیحی جامع درباره مراحل پذیرش ایده توسط شتابدهنده سنجیده ارائه کنیم.

شتابدهی و پیش‌شتابدهی چیست؟

پیش شتابدهی مخصوص ایده‌پردازانی است که نسخه اولیه یا MVP از خدمت یا محصولی که می‌خواهد ارائه دهند ندارند. در این صورت ایده پرداز به هدف تهیه نسخه اولیه محصول یا خدمت خود، با شرط تایید هیئت ژوری، به مرحله پیش شتابدهی سنجیده راه خواهد یافت.
شتابدهی نیز برای تیم های استارتاپی است که نسخه اولیه را در دست دارند. این تیم ها در این مرحله آماده جذب سرمایه هستند و بنابراین اگر استارتاپ توانسته باشد امتیاز لازم جهت ورود به چرخه شتابدهی را اخذ کند، تیم به مرحله شتابدهی و جذب سرمایه اولیه راه می‌یابد.

برای پذیرش در مرحله پیش شتابدهی و شتابدهی چه چیز هایی لازم است؟

اگر ایده پردازی هستید که هنوز نسخه اولیه ایده خود را پیاده سازی نکرده‌اید و برای پیاده سازی MVP نیاز به حمایت دارید، پس باید گزینه پیش شتابدهی را در نظر داشته باشید. برای این که وارد پیش شتابدهی شوید لازم است روی ایده خود زمان بگذارید و خوب آن را صیقل دهید. در هرصورت شما برای ارائه ایده خود به شتابدهنده سنجیده باید مستندی تهیه کنید و مواردی که در این مستند برای پذیرش باید رعایت شوند، به شرح زیر است:
1) شرح کلی ایده
2) تخصص یا رزومه ایده پرداز و تیم ایده
3) نوآوری های ایده
4) محصولات یا خدمات
5) تحقیقات بازار
6) اهداف بازار(قصد دارید چه مقدار از محصولات/ خدمات خود را در یک بازه زمانی برنامه‌ریزی شده بفروشید؟)
7) دسته بندی مشتریان
8) آنالیز رقبا
9) اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
10) براورد هزینه های راه اندازی استارتاپ
11) جریان نقدی پیش بینی شده
12) پیش بینی سود و زیان
13) تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
14) درخواست ایده پرداز از شتابدهنده سنجیده

اگر با هر یک از موارد گفته شده آشنایی ندارید؛ پیشنهاد می‌کنیم مطلب «چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟» در مجله سنجیده را بخوانید.
تیم های استارتاپی دارای نسخه اولیه که برای شتابدهی و جذب سرمایه اولیه اقدام می‌کنند، برای ارائه محصولات یا خدمات خود به شتابدهنده سنجیده باید مستنداتی ارائه کنند که این مستندات به شرح زیر است:
1) بوم مدل کسب و کار یا بیزنس مدل به صورت کامل
2) طرح کسب و کار یا بیزنس پلن به صورت کامل
3) درخواست شفاف استارتاپ از شتابدهنده سنجیده
اگر یک بنیان‌گذار استارتاپ هستید و هنوز برای کسب و کار خود طرح کسب و کار تهیه نکردید می‌توانید از لینک زیر قالب طرح کسب و کار را دانلود کنید:
دانلود فایل قالب طرح کسب و کار

مراحل پذیرش ایده یا استارتاپ در شتابدهنده سنجیده

پس از ارزیابی های اولیه و سنجش ایده، اگر هیئت ژوری شتابدهنده سنجیده موافقت اولیه خود را درباره طرح یا ایده کلی اعلام کردند، مصاحبه‌ای با تیم صاحبان ایده انجام می‌گیرد که در آن، شرایط شتابدهی یا پیش‌شتابدهی تیم امکان سنجی می‌شود. اگر تیم ها در این مرحله موفق به پذیرش در دوره شتابدهی یا پیش شتابدهی شدند، مرحله بعدی به صورت زیر است:
• پیش شتابدهی: تیم ها پس از پذیرش و استقرار، به منظور آماده سازی محصول اولیه(MVP) و مهیا شدن برای جذب سرمایه به مدت سه ماه در دوره‌ی پیش شتابدهی قرار می‌گیرند. در پایان این دوره تیم ها به مرحله ثبت برند/ شرکت می‌رسند و قبل از جذب سرمایه مراحل قانونی و حقوقی ثبت را پیش خواهند برد.
• شتابدهی: پس از ارائه MVP و جذب سرمایه اولیه، به منظور رفع ایرادات اولیه و گسترش بازار، تیم ها به مدت 6 ماه در دوره شتابدهی قرار می‌گیرند.
لازم به ذکر است بنا به گزارش روابط عمومی سنجیده در سال گذشته 83 درصد از ایده ها یا استارتاپ ها موفق به گذر ازین مرحله نشده‌اند. اشکان چکاک یکی از اعضای هیئت ژوری در این باره می‌گوید:
" این آمار نشان دهنده بد بودن ایده یا استارتاپ نیست. در این مرحله بسیاری از ایده ها به دلیل ناقص بودن مستندات خواسته شده رد می‌شوند. البته که روابط عمومی محترم شتابدهنده دلایل رد را برای صاحبان ایده/ استارتاپ ارسال می‌کند تا فرصت ارسال مجدد درخواست بررسی را داشته باشند. "

بیشترین دلایل رد استارتاپ ها در مرحله بررسی اولیه شتابدهنده سنحیده

به گزارش روابط عمومی شتابدهنده سنجیده، موارد زیر به ترتیب اولیت دلیل عدم پذیرش ایده ها یا استارتاپ ها در یک سال اخیر بوده است:
1) نداشتن مستندات مالی: عدم وجود مواردی مانند براورد هزینه های راه اندازی استارتاپ، جریان نقدی پیش بینی شده، پیش بینی سود و زیان و تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر.
2) نقص در شناخت بازار: مستندات مربوط به تحقیقات بازار و آنالیز رقبا یا وجود نداشته یا ناقص است.
3) نقص در ارائه نسخه اولیه: استارتاپ هایی وجود داشته‌اند که برای پذیرش در مرحله شتابدهی و با هدف جذب سرمایه اقدام کردند در صورتی که نمونه اولیه آن ها ناقص بود و عملکرد درستی نداشت.
برای آشنایی با استاندارد های نسخه اولیه یا MVP بر روی این لینک کلیک کنید.
4) عدم شفافیت درخواست از شتابدهنده: ایده ها یا استارتاپ هایی وجود داشتند که درخواست را خود از شتابدهنده یا بیان نکرده‌اند یا با شفافیت ذکر نکرده‌اند.
برای اطلاع از خدمات شتابدهنده سنجیده بر روی این لینک کلیک کنید.

در آخر قابل ذکر است دلایل دیگری نیز برای رد استارتاپ ها در این مرحله وجود داشته است؛ در این مطلب سعی شده به بیشترین عوامل پرداخته شود تا برای ایده پردازان و بنیان‌گذاران استارتاپ راهنمای جامعی وجود باشد.

نویسنده مطلب
Avatar of Sanjide Mag
مجله نوآور

سردبیر بخش محتوا

مطالب مرتبط

برگزاری آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف

برگزاری آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف

چهارشنبه 2 آذر 1401

آئین امضا چهارمین دوره طرح توانمندسازی صدف با محوریت دانشگاه شهید بهشتی تهران و با همکاری شتابدهنده سنجیده، در پارک فناوری پردیس برگزار شد.
این دوره با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران و پارک فناوری پردیس به عنوان تسهیلگر و حامی طرح و مجری‌گری شرکت برندیمو با همکاری شتابدهنده سنجیده، شرکت تلنت‌کوچ و شرکت آویژه به هدف ایجاد انگیزه و توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی در راستای خودشناسی، طراحی مسیر‌حرفه‌ای شغلی و نقش‌آفرینی در زیست بوم نوآوری ایران برگزار شد. تفاهم‌نامه همکاری این دوره با حضور مدیران شرکت‌های همکار در تاریخ ۲۳ ابان منعقد گردید.
اشکان چکاک، مدیراجرایی شتابدهنده سنجیده نیز، با اشاره به این موضوع که مهارت های آموزش داده شده در دانشگاه برای موفقیت در بازار و کسب و کار ها کافی نیست افزود: «دانشجویان چه رویای کارآفرینی داشته باشند چه علاقه مند به نقش آفرینی در روش های دیگر باشند علاوه بر مهارت های آکادمیک نیازمند مهارت های تکمیلی متناسب با بازار کار واقعی هستند.»

نویسنده مطلب: مجله نوآور خبری
اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت دوم

اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت دوم

یکشنبه 29 آبان 1401

در این قسمت از مجله نوآور قصد داریم به تفصیل به راهکار های تبلیغاتی موثر بپردازیم.

نویسنده مطلب: فاطمه صفوی پور آموزشی
چرا ایده ها یا استارتاپ ها در مرحله بررسی شتابدهنده سنجیده رد می‌شوند؟

چرا ایده ها یا استارتاپ ها در مرحله بررسی شتابدهنده سنجیده رد می‌شوند؟

دوشنبه 9 آبان 1401

در این مطلب از مجله سنجیده قصد داریم به عواملی بپردازیم که باعث می‌شود یک ایده یا استارتاپ در مرحله اولیه توسط شتابدهنده سنجیده رد شود.

نویسنده مطلب: مجله نوآور آموزشی
اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت اول

اقدامات موثر برای اثربخشی تبلیغات کسب و کار ها – قسمت اول

سه شنبه 26 مهر 1401

در این مطلب از مجله نوآور سنجیده قصد داریم شیوه های مختلف تبلیغات را بیان کنیم و بررسی کنیم این روش ها چه اثری برای شرکت و تجارت شما دارد.

نویسنده مطلب: فاطمه صفوی پور آموزشی